NIOD institutet

Halloj
 
Mitt bloggande har verkligen gått ner, men har varit sjuk över en vecka nu, så det är kanske inte så konstigt. Min sjukhistoria den här veckan har verkligen varit konstig. I Söndags kändes allt bra, så jag körde fullt ös i måndags, så på tisdagen var jag sjuk igen, igår så kändes det väl helt ok, men imorse var jag sjukare, igen. Det är verkligen frustrerande, för jag har massa plugg. Jag kommer inte gå på dagens föreläsning för jag mår bajs med huvudvärk och sånt, vilket suger. Som tur är blir dessa (just denna kurs) föreläsningar inspelade så jag kan titta på dem i efterhand, om det inte hade varit så hade jag gått idag.
 
Men så ja. Igår var jag på NIOD institutet, NIOD är tydligen det första institut i Nederländerna som behandlar förintelsen och andra världskriget. Det bildades tre dagar efter Nederländerna blev fria efter andra världskriget. Nederländerna var neutrala i första världskriget så därför finns det inte institut som behandlar det.
 
När Otto Frank (Anne Franks pappa) dog under 80-talet så gav han original dagböckerna till NIOD, men det intressanta var att the Anne Frank Foundation i Schweiz hade copyright på dagböckerna, så NIOD kunde inte kopiera dagböckerna hur de ville. Något ännu mer intressant är att det finns två stycken Anne Frank Foundations, en i Schweiz (den som Otto Frank grundade) och den i Amsterdam, som har hand om Anne Frank huset. Det förvånansvärda var att Otto Frank inte gav dagboken till Anne Frank huset, fast huset har fått låna dagboken för att ha i sin utställning.
 
Anledningen till att jag skriver dagböcker och dagbok om vartannat är för att Anne skrev såklart flera dagböcker. Det var så att på sin 13e födelsedag fick hon en rötvit-rutig dagbok, en månad senare gömde de sig, och denna dagbok blev starten på hela grejen med Anne. Detta var 1942. När dagboken tog slut, så började hon skriva i andra böcker och slutligen lösa pappersark.
Det intressanta är dock att i mars/april (kommer inte riktigt ihåg) 1944 så sa premiärministern av Nederländerna att han gärna såg att folk skrev och behöll sina dagböcker, för att man skulle ha dokumentation om vad som hände under kriget i efterhand. Så, när Anne, som drömde om att bli en författare, hörde detta så började hon skriva om sin dagbok. Så därifrån finns det två versioner, version A som är Anne's originala dagbok och sen version B som är den version som hon själv började editera.
Hon hann dock inte klart med sin version B, samt att ett år av version B är borta, det försvann innan Miep (eller om det var Gep?) hann ta papprerna efter att SS kom dit. Men, i Anne Franks dagbok som är boken alla läser, där finns året med, för Anne Franks dagbok är i själva verket version C! Den version som Otto Frank redigerade och fixade i efterhand, för att sedan ge ut. Allt detta kanske låter väldigt flummigt, men det är nog för att jag är dålig på att förklara.
 
Så, NIOD har alltså alla original versionerna, och de har i själva verket skrivit en bok där de för varje dag visar dels version A, dels version B och dels version C så man själv som läsare får jämföra. Detta för att Otto tog dels bort saker som Anne hade skrivit, men han tog även med saker som Anne hade strukit över i version B, vilket är en ganska bra fråga; om det var rätt eller fel av honom.
 
På NIOD pratade även mannen om det faktum att det finns tusentals dagböcker som skrevs under kriget (som jag nämnde innan) och frågan är då varför just Anne Frank blev så känd? Hennes och hennes familjs situation var faktiskt väldigt unik, jämfört med andra judars situationer. Under kriget krävdes det mycket pengar för att kunna gömma sig så som de gjorde, samt att deras läge var väldigt bra situerat. Men mannen på NIOD menade på att dels så var Anne väldigt öppen, eftersom hon var så ung, hon skrev om allt och inget och på ett ganska öppet sätt (även om det går att debattera om), men sen är det även, om jag citerar honom "there's no blood on the papers", dagboken slutade innan hon dog, och det finns därför inget tragiskt över själva dagboken, bara att man vet att hon dog efterråt (fast hela situationen hon är i är i sig ganska tragisk, men inte på liv eller död tragiskt).
 
Allt som allt var besöket väldigt intressant och även kursen är sjukt intressant. Jag var aldrig intresserad av Anne Frank innan jag flyttade hit, men som ni kan läsa nu så har jag lärt mig väldigt mycket och det är väldigt intressant, speciellt när man är i denna så historiska stad där allt med andra världskriget blir så levande bara man vet vart man ska titta.
 
Jag hade inte alls tänkt att skriva såhär mycket men ja.. så blir det ibland.
 
Här är mitt badrum som även får agera torkrum för stunden, eftersom det regnar ute så är det ingen idé att hänga kläderna på balkongen. Tur att man har en stång i badrummet då!
 
Ciao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: