En underbar vecka!

Halloj!

Förlåt att jag inte har skrivit på så länge, kände inte för att hecka vid datorn när jag hade Kalle här direkt.
Kalle kom Tisdag kväll och åkte nu imorse. Vi har passat på att vara med varandra men även med att hitta på saker i Amsterdam.

Tisdag
Så han kom alltså tisdag, jag hade en tenta som slutade strax innan han landade, så vi bestämde att han skulle komma till mitt rum (så att vi inte skulle råka passera varandra, för det är så dyrt att ringa). När han kom så passade vi på att äta pizza och bara mysa.

Onsdag
På onsdagen hade vi planerat att åka till Action och Anne Frank huset, men det blev inte alls så, istället träffade vi två vänner på väg till Action som skulle till IKEA, så vi passade på att hänga med dem. Väl där bröt jag min vegetariska kost och åt köttbullar, gott! Vi gick där flera timmar och flamsade innan jag och Kalle drog vidare till Action för att köpa luftmadrass. Det var väl typ det som hände den dagen.

Torsdag
På torsdagen åkte vi till The Resistance museum, jag var tvungen att åka dit igen för att kunna skriva min uppsats. Vi cyklade dit för vädret var helt ok på förmiddagen, men sen när vi skulle tillbaka regnade det något otroligt.. mindre mysigt. Sen på kvällen åt vi mängder av hemmagjorda pannkakor och sen skulle vi på fest, men vi satt bara på festen för vi var så otroligt mätta, hahah.

Fredag
På fredagen planerade vi att åka till Van Gogh muséet och sen Anne Frank, men tydligen hade det var elavbrott i halva Amsterdam, så tågen gick inte som de brukar. Så istället tog vi ett tåg till ett köpcentrum (för åt det hållet funkade det... konstigt) där vi gick runt. Vi hittade en marknad, men den stängde precis när vi kom, så vi hann inte köpa färsk stroopwaffels...
Vi åkte sen till Anne Frank huset för att besöka det, men det var kö så vi sket i det och tog en kanaltur med båt istället, det var riktigt trevligt.

Sen efter kanalturen så åt vi middag som bestod av skinka och ost och bröd, allt som vi köpte på Albert Hein och sen åt i en busskur, hah.
Efter det gick vi till Torture Museum, har inga bilder därifrån, men det var intressant men inte så speciellt typ. Tur att det var ganska billigt.

Lördag
På lördagen tänkte vi "vi går upp tidigt och går till Anne Frank huset, eftersom detta är Amsterdam kommer typ alla vara bakis och inte vara vakna", så vi kom dit 30 minuter efter att muséet öppnade... Vi stod i kö 2,5 timmar för att komma in! Kön som hade varit dagen innan (som vi tyckte var lång) var typ 45 minuter... så där fick vi stå för vårt kast, minst sagt. Jag var tvungen att besöka muséet eftersom jag skulle skriva en uppsats om den, så vi fick snällt stå där, i regnet, och vänta..
På lördagen regnade det också när vi skulle hem.. Men vi cyklade förbi en marknad där jag köpte lite garn och vi köpte färska churros och varma stropwaffels! Churrosen var superdupermegagoda, medan jag föredrar nog kalla stroopwaffels.

Söndag
På söndagen sov vi till.. 13:00 ungefär, och utanför blåste det som om det vore storm. Jag var tvungen att skriva klart min uppsats och en annan text så vi stannade inne hela dagen, förutom när vi fick för oss att vi skulle cykla och köpa pizza... stort misstag. När vi först cyklade dit regnade det inte, men det blåste något otroligt och hur mycket vi än trampade gick det jättesegt. Sen när vi väntade på att pizzorna skulle bli klara så började det regna väldigt, väldigt mycket och vi blev helt dyngsura av den 5 minuter långa cykelturen hem (eller det tar 5 minuter, max, i vanliga fall, men på grund av blåsten och regnet tog det mycket längre tid!)

Måndag
Så idag åkte han hem. Jag hade lektioner på eftermiddagen och sov jätteilla så jag stannade hemma och han åkte till flygplatsen själv. Så nu sitter jag på mitt rum och har en till uppsats att skriva, som jag inte ens börjat på.. den ska vara klar senast lördag, men Nea kommer hit på onsdag så jag hoppas på att vara klar innan dess! Jag ska även försöka att bli bättre på att fota, jag har en tendens att ta med mig kameran, men glömmer att fota helt, haha.